• Header Omgeving1
  • Header Omgeving3

Omgeving

Skiën

Het “huisskigebied is natuurlijk de Reuttener Hahnenkamm, bij Höfen.. Bij de liftingang kunnen skies gehuurd worden. Ook is er een skischool gevestigd. De Hahnenkamm is een vrij pittig skigebied. Onze favoriete restaurantje aan de skipiste is beslist de Cili-hütte hoewel daar in het begin van het seizoen weinig tot geen zon is.

Een paar honderd meter verder rijden dan het begin van de Kabinenlift is de Schollenwiesse, een sleeplift en een “baby”lift. Heel geschikt voor beginners en licht gevorderden. En het gebruiken van een sleetje voor de zeer kleintjes.

Ook Berwang kent een prachtig en zonnig skigebied. Om dit gebied te bereiken hoef je niet tot aan Berwang te rijden, want vanuit Bichlbach gaan een nieuwe kabinenlift in combinatie met een 6-persoonsstoeltjeslift over de kam naar Berwang. Dat scheelt een heel stuk bochtig en klimmend rijden en het gaat op de skipass van Berwang. Via de rondweg slechts 14 autominuten. De  Schnee-express (treintje) stopt er ook.

Ook een geliefde skipiste ligt bij Gasthof Waldrast met tevens de prima skischool van Gert Huter. Ook verhuur van skies. Doe Gert beslist de groeten van ons! Het skigebied is op loopafstand van het het Krankenhaus. En dat is mooi meegenomen…

Bij de Duitse grens, richting Pfronten, ligt een goed skigebied, de Breitenbergbahn. Kleine comfortabele cabines. Grote parkeerplaats.

Lermoos kent natuurlijk een heel bekende piste. Wij vinden Lermoos, beneden en ook boven, wel gezellig, maar nogal koud en de helling is vaak ijzig.

Ehrwald kent een prachtig, uitgebreid en zonnig skigebied met veel accomodaties. Onze favoriete pauzeplek ligt rechtsboven het bergstation van de lift. Moet je wel eerst nog met een (prachtige) sleeplift verder naar boven en dan zie je het rechts liggen. Ben de naam even kwijt. Vanuit de sleeplift kijk je links tegen de achterkant van de Zugspitze aan.

In het Tannheimertal is het ook goed skiën en Langlaufen. Zonnig.

Iets voorbij Füssen, nabij de Königschlösser (wereldattractie, hoog Jappannersgehalte), is er nog de Tegelbergbahn (Kabine). Nog nooit geweest, maar schijnt ook goed te zijn. En even verder, bij Buchingen, nog een skipiste. Ook nog nooit geweest. Wel in de zomer. Aardige wandeling. Ook in de winter.

Zugspitzgebied. Beroemd natuurlijk. Is bereikbaar, gratis, met het fantastische treintje, de eerder genoemde Schnee-express. Dat geldt ook voor Lermoos en Ehrwald.. Zorg wel dat je op tijd weer beneden bent, voordat de lift stopt. We kunnen hier aardige anekdotes over vertellen…

Langlaufen

Onze omgeving kent 120 km loipes.

Vlak achter Alpendohle loopt een fraaie loipe tot in Duitsland. Helaas niet altijd gespoord. Te voet een stukje door Vils. Rechts achterin het dorp is een theesalon waar men heerlijke salades bereidt. Ook in Vils zelf, aan de overkant van de doorgaande weg, is een prima, echt Oostenrijks restaurantje.

“Onze” favoriete loipe gaat vanaf Lechaschau of Höfen langs de Lech het hele Lechtal door, tot aan het einde. Te gek. We hebben het in gedeeltes gedaan. Steeds weer een stuk dieper het dal in. In Elbigenalp is links een groot, heel zonnig gelegen Pizza-restaurant. In Weissenbach is de stopplaats meestal Goldenes Lamm. Aan de zijkant, zuidwest, van Goldenes Lamm zit stiekem een zonneterrasje. Vooral lekker in de namiddag, als de zon in de lengterichting door het dal schijnt. Wat kan een biertje dan smaken!

Een lange bosloipe, soms ijzig en dan niet echt gemakkelijk, gaat door het Klausewald. Vanuit Rieden of ruïne Ehrenberg. Je kunt natuurlijk altijd even gaan lopen als het steil wordt. Geweldig qua natuur en rust. Verpozen bij “Kreutz”, in Rieden. Regelmatig winnaar van gastronomische prijzen al vinden wij zelf de “Jägertee” aan de slappe kant. Maandag en dinsdag gesloten.

Je kunt ook in Rieden beginnen en dan een kleiner rondje maken. Een stukje langs het forellenbeekje stroomopwaarts, dan rechts oversteken en vervolgens het rondje linksom maken.

Aardige loipe in Heiterwang, vanaf “Fischer am See”, bij de wintercamping van de Heiterwangersee.

Ook in Pinswang zijn korte maar aardige loipes.

In Duitsland, aan de voet van de Königsschlösser bij Füssen/Schwangau, zijn mooie loipes. Schrik niet van de rondrazende Roelants, want het gebied is het oefengebied van de Deutsche Nationalmanschaft, lees militaire staatsamateurs.

Veel mooie langlaufloipes ook iets verder, bij Buchingen. Zie winterboekje bij het documentatiemateriaal in Alpendohle.

Wandelen

Tip: Neem bij bergwandelingen altijd skistokken mee vanwege de balans en het minder belasten van de knieën!

Frauensee Stube

Korte maar prachtige wandeling vanuit huis. Gehrenweg uitlopen, door Oberletzen en na no. 54 rechtsaf. Ongeveer 50 minuten.

Dürrenberger Alpe.

De “huishütte”. Vanaf de Urisee via een veel gelopen bospad, of jeeppad, naar keuze, omhoog. Schitterend gelegen. Stevige klim, maar volgens ons goed te doen. Ruim een uur en heel erg de moeite waard. Halverwege staat een welkom bankje dat vaak op Duitsers bevochten moet worden. Alleen daarom al:  skistokken meenemen.

Gezellig hutje en een prachtig uitzicht. Maandag, veelal dinsdag (en soms ook op andere dagen) gesloten. Tamelijk in het begin van de route bij de Urisee, staat dit aangegeven. Je kunt natuurlijk ook op die onbewoonde dagen gewoon wel gaan en zelf iets te eten en of te drinken meenemen. Je zult boven zeker meer mensen aantreffen die op hetzelfde idee gekomen zijn.

Ministersteig/Stuibenfalle

Een must voor de wandelaar, ook zonder pretenties.

Prachtige, niet steile rondwandeling langs bevroren watervallen, over (hang)bruggetjes en langs groene mini-meertjes.

Als startpunt kan gekozen worden voor de PlanseeWerke, maar misschien gemakkelijker:

Route naar de Plansee, en nog voor de Plansee, linksaf naar het riviertje uit de Plansee. Als je rechts van de weg een klein kapelletje ziet ben je 50 meter te ver. Hoewel je misschien daar het best je auto kwijt kunt.

Salober Alm

Ook zeer de moeite waard. In Vils met de auto rechtsaf (bordje Alatschsee) en dan, rechts aan de rand van de buitenwijk van Vils, de auto parkeren en via de Alatschsee naar de Salober Alm. Fototoestel mee voor het nemen van kalenderfoto’s. Niet dezelfde weg teug, maar, recht tegenover de Salober Alm, door het bos soms tamelijk steil, weer naar beneden. Velen vinden de route in omgekeerde volgorde mooier en per saldo zeker gemakkelijker, maar iets lastiger te vinden. Om deze ingang te vinden volg je in Vils naar links het stroompje de Vils. Buiten het dorp zie je dan links het bord (met menukaart)van de SaloberAlm. Wel rechts omhoog. Doen!!

Stable Alm

In Elmen. Is wel iets verder weg, maar de rit door het Lechtal is prachtig en de steile, maar gelukkig korte klim is weer eens alle moeite waard. Er staat al een borrel van de vriendelijke Gastwirt Ernst op tafel voordat je je jas uit hebt. Al heb je die meestal onderweg wel al uitgedaan. De Käseplatte is in alle opzichten, behalve de prijs, giga. Erg druk in de weekends.

Geweldig uitzicht over het Lechtal en de bergwereld rondom. Ook al een must. Sorry, sorry.

Vilser Alm

Achter Vils linksaf, nog een klein stukje met de auto tot aan de parkeerplaats. Wandeling over een breed pad omhoog. Erg geschikt als Rodelbaan. Dus bij bochten wel opletten en rechts houden. Een erg geliefde wandeling van 1.30 uur. Zorg dat je rond het middaguur bij de (gezellige) Alm bent, anders is de zon eerder vertrokken dan jijzelf.

Mäuerle

Van Lähn (net achter Reutte, richting Plansee, maar al heel snel rechtsaf slaan) over de Mäuerle naar “Fischer am See”, aan de Heiterwanger See. Ook aardig voor een sneeuwschoenwandeling. Vooral als er sneeuw ligt. De Jägertee bij Fisher am See is pittig.

Heiterwangersee

Rondwandeling rond de Heiterwanger See. Beginpunt bij eerdergenoemde Fischer am See of Hotel Seespitze, gelegen op de fraaie weg naar Hotel Ammerwald. (Fantastisch eten en niet duur. Soort openluchtshowroom van de nieuwste BMW’s. U wordt met uw Mercedes ook geduld, mits S-klasse van een recent jaar. De kleinere auto’s zijn van het personeel. Mooie autorit langs de Plansee. Bij gladheid duiken de auto’s soms in rijen van 3 de weg af, de Plansee in. Fototoestel mee.

Berwang

In Berwang, eigenlijk iets voorbij Berwang, is rechts een fraai wandelpad, parallel aan de weg, naar Rinnen. Ook is het mogelijk in Berwang rechtsomhoog naar het zonnige bergstation te lopen.

Vanuit Alpendohle, meteen na no. 24 rechtsaf, dan links door het bos en dan of

• rechtsaf naar de Bärenfalle en eventueel, afhankelijk van de weersomstandigheden, verder naar de Musauer Alm (misschien niet geopend, staat aangegeven 200 meter voorbij de Bärenfalle) en verder naar de Otto Maierhütte (idem). Of
  • linksaf, naar Oberletzen. Doorlopen naar Lechaschau en de Hahnenkammlift bij Höfen of eerder, een paar honderd meter na het vervallen kalkfabriekje, - daar is het ijs- en ijskoud- linksafslaan over het nieuwe bruggetje van een zijtak(je) van de Lech. Wijst zich vanzelf. Bij het volgende bruggetje of gewoon de Lech stroomopwaarts gedurende maximaal 52 kilometer volgen (tot het vliegveldje van Höfen loopt mijn favoriete trimroute vanuit Alpendohle). Ook al de moeite waard.

Weissenbach

Bij de dorpslift (verkeersrotonde rechts, meteen weer links voor de kerk langs en dan rechts over het bruggetje en dan doorrijden) is een korte maar mooie en zonnige wandeling mogelijk. Met een perfect hütte-achtig restaurantje (Musikantenstadl) met zonnig terrasje en goed en goedkoop eten!

Vanuit huis, stroomopwaarts langs de Lech, via Oberletzen, voetgangersbruggetje over en dan buitenom naar Reutte. Terug via Lechaschau, over de dijk van de Lech. Of noordelijk langs Reutte, dus bij het station/de Spar het spoor oversteken.

Vanuit huis naar de Frauensee. Ook weer stroomopwaarts en bij de voormalige forellenkwekerij (Forellenzucht), of later, rechtsomhoog.

Vanuit Alpendohle de Bundesstrasse oversteken de spoorlijn oversteken (iets links is de overweg) en dan het rondje langs “Het Wespennest”. Stroomopwaarts langs de Lech en via Oberletzen weer naar huis.

Rondje Plansee. Ruim 4 uur met een tussenstop aan het eind van de Plansee bij de Muster Alm, bij Heidi (geen hooiberg aangetroffen). Beginnen bij Seespitze, iets terug en dan meteen oversteken en langs de zij-en overkant en bovenlangs, na Heidi, terug. Ook hier soms lawinegevaar aan de overkant van de Plansee.

Bannwaldsee

In Duitsland, voorbij Füssen/Schwangau bevindt zich aan de Bannwannsee een grote wintercamping. Langs de camping, langs de Bannwannsee loopt een pad. Vaak kun je ook over het meer lopen.

Schaatsen

Ja, ja!. Op de Plansse, officiële opstapplaats bij hotel Forelle, kan soms geschaatst worden. Tot plm. 1988 is op de Plansee de alternatieve Nederlandse elfstedentocht gehouden.

Slee

(Voor volwassenen tot 78 jaar)

De mooiste, regelmatig hellende, - niet te steil, niet te vlak -,  de afdaling vinden we vanaf de Vilser Alm.

De afdaling vanaf de SaloberAlm is waarschijnlijk het meest populair. Soms steil met veel wandelaars die in de weg lopen. Vooral de honden tonen niet altijd begrip.

De afdaling van de Dürrenberger Alm is ook erg in trek, maar soms steil, soms vlak. Een enkele keer komt de slee vrij van de bodem..

Ook de afdaling van de Stable-Alm is prachtig. Via het besneeuwde jeeppad.

(Voor kinderen vanaf 1½ jaar)

De Schollenwiese in Lechaschau heeft onze praktijkvoorkeur.

Tja

Het is maar een greep. In de documentatiemappen en de 4¼  lijvige gastenboeken vindt u nog veel meer suggesties. En op eigen houtje op avontuur gaan heeft natuurlijk ook wel iets. En misschien een toevoeging aan het gastenboek.

Veel plezier, ik zou er graag zelf bij zijn,

Alof Wolt

Cookies maken het eenvoudiger voor ons om onze diensten te leveren. Met het gebruik van onze diensten geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.